Friday, June 23, 2006

Bapa salih bentuk keluarga cemerlang

Bapa salih bentuk keluarga cemerlang
Oleh Zain Mohamed

PENGORBANAN bapa dalam membangun dan memimpin keluarga perlu dihargai. Kita perlu bertafakur sejenak bagi menilai tugas dan tanggungjawab bapa memimpin keluarga mengikut pandangan Islam.

Kerjasama bapa dan anggota keluarga lain wajar diberi perhatian dalam memastikan bapa dapat mencapai kecemerlangannya sebagai tonggak keluarga.

Kita pernah mendengar ungkapan ‘di sebalik kejayaan lelaki ada wanita di belakangnya’. Rasulullah SAW sendiri mendapat sokongan padu daripada Siti Khadijah serta isterinya yang lain.

Anak pula perlu menghormati pandangan bapa dan memberikan kesetiaan jitu kepada kepemimpinannya. Apa lagi sekiranya konsisten dengan amalan berbincang dalam urusan keluarga.

Ada banyak perkara yang perlu diperhatikan oleh bapa supaya kepemimpinannya dalam keluarga dihormati dan disegani.

Perkara itu banyak disebutkan dalam al-Quran dan hadis.

Antaranya:

l Mendidik anak dengan keperibadian dan akhlak Islam.

l Menyayangi yang muda dan menghormati yang tua.

l Mencari dan menyediakan nafkah untuk keluarganya.

l Menjaga kehalalan dan kesucian sumber rezeki yang dicari untuk keluarganya.

l Tidak membesarkan anak dalam kemewahan berlebihan.

l Membantu isterinya dengan kerja rumah yang mampu dilakukan. Ini akan merapatkan hubungan suami isteri, di samping memberi gambaran keakraban dan keselamatan keluarga kepada anak.

l Mengajar anak ilmu fardu ain.

l Mendidik anak dengan ilmu dan kemahiran hidup yang diperlukan sesuai dengan zamannya.

l Membimbing anak untuk menghayati cara hidup Islam.

l Bertegas secara bijaksana dalam mengajar anak mematuhi ajaran Islam. Berlembut dan bertolak-ansur biar kena pada tempatnya

Aktivis masyarakat dan pendakwah terkenal, Hassan Al-Banna, menegaskan bahawa seorang bapa mesti mempunyai ciri asas seorang Islam.

Akidah, ibadah dan akhlaknya mesti benar-benar Muslim. Dia perlu tahu dan mengamalkan tanggungjawabnya sebagai orang Islam sesempurna mungkin.

Seorang bapa perlu sentiasa menilai dirinya, terutama hubungannya dengan Allah dan setakat mana penghayatan amalan Islam.

Apa yang penting bagi seorang bapa ialah menjaga hak dan batasan Allah dalam diri dan keluarganya sambil menyerahkan dirinya kepada Allah.

Bapa yang bertanggungjawab perlu sentiasa bersedia menghadapi dan menangani pelbagai dugaan dan rintangan yang melanda diri dan keluarganya. Begitu juga menyelesaikan segalanya menggunakan garis panduan Allah dan rasul-Nya.

Bapa perlu menjadi teladan baik kepada seluruh keluarga.

Seorang bapa wajib mencari nafkah keperluan untuk keluarganya serta merancang ekonomi dan masa depan anak. Kemampuan menyediakan keperluan fizikal yang lengkap bukan keutamaan bagi seorang bapa yang baik.

Dia perlu mempunyai visi dan misi membentuk suasana Islam dalam rumah tangganya.



Oleh Zain Mohamed

Penulis ialah Yang Dipertua JIM Daerah Manjung, Perak dan boleh dihubungi pada wanitajim@jim.org.my

No comments: