Friday, August 25, 2006

Empat punca hidup manusia tidak tenteram

Jendela Hikmah: Empat punca hidup manusia tidak tenteram
Oleh Endok Sempo M Tahir

SEKUMPULAN bekas pelajar sebuah universiti berkumpul menziarahi bekas pensyarah mereka. Pensyarah itu amat gembira menerima kedatangan bekas pelajar yang berjaya dalam jurusan dan kehidupan masing-masing.


Mereka bertanya khabar dengan penuh mesra dan terus terang. Perbincangan berlanjutan sehingga menyangkut kepada permasalahan berbentuk peribadi. Ada yang mengeluh, mengadu dan meluahkan perasaan yang tertekan dengan pelbagai permasalahan, tekanan hidup berkeluarga, dengan rakan di tempat kerja serta masyarakat sekeliling.

Pensyarah itu hanya tersenyum dan terus menuju ke dapur untuk mengambil cawan pelbagai bentuk dan warna. Ada yang dibuat daripada tembikar, kaca dan plastik. Ada yang cantik, penuh hiasan, kelihatan mahal dan ada yang biasa saja dan murah.

Pensyarah itu menjemput semua bekas anak murid itu minum menggunakan cawan pilihan mereka.

Apabila semua bekas pelajar itu mengambil cawan yang terisi air, dia pun berkata: ”Jika kamu perhatikan, semua cawan yang cantik dan mahal itu diambil, yang tinggal hanya cawan yang biasa-biasa dan murah!

“Begitulah lumrahnya kita hanya akan memilih yang terbaik (menurut pandangan luaran), sebenarnya itulah punca masalah dan tekanan hidup yang kita semua hadapi!”

Apa yang kita perlukan sebenarnya adalah air, bukan cawan itu, tetapi kita secara tidak sedar memilih cawan yang cantik saja!

Demikianlah kehidupan ini – ibarat air. Kerjaya, wang ringgit dan kedudukan dalam masyarakat semuanya umpama cawan yang beraneka warna itu. Semua itu adalah alat atau pemudah cara untuk meneruskan hidup tetapi kualiti hidup tidak berubah.

Jika kita hanya menumpukan perhatian kepada cawan, kita tidak ada masa untuk menghargai, merasakan dan menikmati air itu!

Apa yang pensyarah itu katakan bertepatan dengan apa yang al- Quran bentangkan mengenai jiwa manusia yang selalu berkeluh kesah dan tidak pernah rasa cukup.

Pelbagai permasalahan kita berpunca daripada empat perkara:

# Kita hanya memandang dan menginginkan apa yang ada pada tangan orang lain. Kita tidak nampak atau lupakan nikmat di dalam genggaman kita. Walhal, Allah telah berikan kepada kita. Oleh itu kita tidak rasakan ‘keseronokan’ atau terasa nikmat dengan pemberian itu.

# Kita terlalu banyak ‘komplen’ dan komen (mengadu) dan mengeluh serta menyalahkan keadaan sehingga kepada permasalahan sekecil-kecilnya dalam kehidupan dunia ini. Tetapi, kita sering lupa kesusahan dan penderitaan sebenar yang bakal kita hadapi di akhirat kelak.

# Kita terlalu mengejar kemewahan, kemegahan dan glamor kehidupan sehingga melupakan tujuan hidup kita sebenarnya. Inilah sebenar ujian hidup yang kadang kala kita rasakan amat memeritkan untuk dihindari, pada hal kita tahu ganjarannya adalah syurga daripada Allah.

# Kita selalu menganggap kehidupan di dunia ini untuk hidup selama-lamanya. Oleh itu, kita menghabiskan seluruh sumber dalam diri semata-mata untuk membina pengaruh, mengumpul harta dan kemasyhuran diri seolah-olah ‘kematian’ itu untuk orang lain, bukan untuk kita. Kita lupa semua kejadian akan mati dan walhal akhirat adalah kehidupan abadi.

Oleh itu, dari sekarang kita hentikan perangai suka komplen, komen dan berkeluh kesah. Kita hargailah kehidupan ini. Kita jalani kehidupan sebagai khalifah Allah, melakukan yang makruf, melarang perkara yang mungkar.

Kita syukuri nikmat yang ada dan panjangkan nikmat ini kepada orang lain dengan memberikan khidmat menolong dan memudahkan kehidupan orang lain.

Pernah suatu ketika Saidina Ali ditanya oleh seorang lelaki: "Jika diberikan pilihan, mana satukah yang kamu pilih?, kehidupan di dunia atau mati?

Jawapan baginda memeranjatkan lelaki itu: “Saya akan pilih kehidupan di dunia, melalui perjuangan dalam kehidupan ini, saya mendapat bekalan untuk mencapai keredaan Allah di akhirat kelak.”

Penulis boleh dihubungi pada wanitajim@jim.org.my atau layari www.jendelahikmah05.blogspot.com.

Friday, August 04, 2006

Kod etika moral serlah potensi diri

Jendela Hikmah: Kod etika moral serlah potensi diri
Oleh Prof Madya Umi Kalthum Ngah

SESEORANG itu boleh menyembunyikan sesuatu perkara dari mata manusia lain atau menipu seorang insan lain. Tetapi, dia tidak mungkin dapat menipu Allah yang sentiasa Maha Melihat.


Islam mengajar manusia bahawa objektif hidupnya supaya setiap tindakan itu disukai Allah. Untuk itu, ajaran Islam dengan jelas dan nyata menggariskan kod dan etika kehidupan yang cukup sempurna iaitu sistem akhlak yang lurus dan praktikal.

Melalui al-Quran dan hadis, sebagai sumber asli, standard moral menjadi telus, tetap dan tidak berubah.

Bagaimanapun, ini bukanlah bererti garis panduan ini adalah tidak anjal sama sekali, bahkan ada ruang untuk diubah suai dan dipinda sekiranya keadaan amat perlu dan mendesak. Itu pun selepas melalui beberapa proses musyawarah yang ketat dan perbincangan panjang lebar di antara ilmuwan untuk kemaslahatan ummah.

Fahaman kuat dan kental akan adanya Yang Maha Melihat � yang sentiasa memerhatikannya berserta dengan keimanan akan adanya hari pembalasan � cukup untuk menjadi faktor rangsangan atau motivasi untuk seseorang Islam hidup dengan pegangan moral tinggi.

Takut akan balasan yang bakal diterima pada Hari Pembalasan semestinya membuat seseorang pegawai kanan kewangan, misalnya, untuk tidak melakukan rasuah. Bayangkanlah sekiranya konsep dan kefahaman ini dapat disemai dan disebatikan di dalam jiwa setiap manusia. Maka, betapa besarnya perubahan yang dapat dihasilkan. Mungkin tiada lagi jenayah atau kejahatan.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: �Aku diperintah (oleh Allah) untuk memerangi orang sampai mereka mengaku bahawa tidak ada yang layak disembah selain Allah dan Muhammad adalah rasul Allah, dan melakukan sembahyang dengan sempurna dan memberi zakat, sehingga jika mereka melakukan hal itu, maka mereka menyelamatkan nyawa mereka dengan mentaati hukum Islam dan lalu amal mereka akan diperhitungkan oleh Allah.� (Hadis dariipada sahih Bukhari dan dikisahkan oleh Ibn 'Umar)

Persoalannya adalah bagaimana dan sejauh mana kefahaman sebegini dapat dipupuk dan ditanam di dalam jiwa setiap manusia? Mungkinkah cita-cita ini dapat dilaksanakan?

Sebahagian daripada ajaran asas moral dalam Islam merangkumi tata cara kehidupan seseorang individu Muslim dan seterusnya bagaimana dia harus bertindak dan bergaul dengan orang di sekelilingnya iaitu keluarga, kemudian dengan masyarakat amnya.

Firman Allah bermaksud: �Bukanlah suatu kebajikan itu kamu menghadapkan muka ke Timur dan Barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat, segala malaikat, segala kitab, dan sekalian nabi; dan mendermakan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak yatim, orang miskin, orang yang musafir, orang yang meminta-minta, orang yang memerdekakan hamba abdi; orang mendirikan sembahyang, serta mengeluarkan zakat, dan perbuatan orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka berjanji orang yang sabar dalam masa kesempitan, dan kesakitan, dan dalam peperangan. Mereka itulah orang yang benar; dan mereka itulah juga orang yang bertakwa.� (Surah al-Baqarah, ayat 177)

Islam menggariskan dengan jelas kod etika kehidupan kita dengan memberikan suatu sistem moral yang begitu terperinci. Semua ini untuk menjamin seseorang itu akan dapat mencapai potensi dirinya sepenuhnya.

Dengan itu juga, seharusnya tiada lagi wujudnya manusia yang ego, pemimpin yang bersifat diktator, ayah yang tidak bertanggungjawab dan anak yang derhaka kepada orang tuanya.

Segala unsur pendidikan dan kesedaran wujudnya Yang Maha Melihat dan keimanan adanya hari akhirat akan melahirkan manusia yang takutkan Tuhan. Mereka juga akan sentiasa cekal dan berpegang kepada kebenaran, bermotivasi untuk melakukan kebaikan, tegas menjauhi kemaksiatan dan kuat disiplin diri. Inilah yang dikatakan sebenar-benarnya model insani.

# PENULIS ialah pensyarah di Fakuli Kejuruteraan Universiti Sains Malaysia dan boleh pada wanitajim@jim. org.my