Friday, June 13, 2008

Ibu bapa penentu kecemerlangan

Oleh Norhayati Sidek

SYIKIN, anak bongsu daripada adik beradik yang ramai tinggal bersama ayahnya selepas bercerai dengan ibu mereka ketika berusia enam bulan. Tidak seperti ibu mereka, ayah memilih untuk kekal membujang, membanting tulang saban hari sehingga ke usia tua bagi menyara kehidupan keluarga disebabkan tiada pendidikan tinggi. Ini dilakukan semata-mata bagi menjaga keharmonian kehidupan mereka sekeluarga. Syikin sekeluarga dibesarkan tanpa ibu dan tidak mengerti apa itu kasih sayang seorang ibu. Hanya kakaknya menggantikan tempat ibu bagi memberikan belaian kasih sayang. Sudah tentunya anak adalah permata hati yang sentiasa bertakhta di sanubari ayah. Ayah memastikan anaknya memperoleh pengajian akademik setinggi mungkin dan didikan Islam yang sempurna walaupun dalam keadaan dihimpit kesusahan.

Sebagai seorang yang berprinsip, perlakuan serta pergaulan anak dipantau sebaik-baiknya supaya tidak tersasar daripada landasan ditetapkan agama. Di samping itu, dia tidak melarang mereka menghubungi ibu tanpa dibatasi waktu. Ayah mana yang tidak terhibur melihatkan anak membesar dan mampu berdikari. Beberapa anaknya sudah pun mendirikan rumah tangga. Seorang kakak Syikin bakal menamatkan pengajiannya tidak lama lagi di universiti tempatan. Pengorbanan dan semangat membara ayah menjadi kekuatan Syikin adik beradik bagi terus menjalani kehidupan. Pada Syikin, sengaja melakukan kesilapan bererti menghancurkan hati ayah kerana dia adalah segala-galanya. Mereka ibaratkan ayah seperti pelita, akur dengan ketentuan Ilahi demi menerangi kehidupan orang lain.

Kisah Syikin adalah secebis kepincangan keluarga tanpa ibu yang wujud dalam jalur masyarakat Malaysia. Namun, kasih sayang tanpa syarat dan pengorbanan seorang bapa menutup kepincangan, mencetuskan keinsafan di hati anak, malah melahirkan anak yang cemerlang. Masyarakat kita bertuah kerana masih ada sebilangan bapa seperti ayah Syikin ini. Namun bapa seperti ini tidak ramai.

Ibu bapa bagaikan nadi sesebuah kehidupan dan tonggak kepada kecemerlangan keluarga. Merekalah yang mencorak kehidupan individu seterusnya menentukan maju mundurnya sesebuah komuniti. Peranan mereka amat penting dalam pendidikan keluarga sehingga dinobatkan status tertinggi selepas Tuhan yang menciptakan alam semesta.

Allah berfirman yang bermaksud: “Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua-dua ibu bapa...” (Surah An-Nisa’, ayat 36) Tanpa sang suria dan rambulan maka tiadalah siang dan malam. Tanpa ibu dan ayah, tiadalah manusia untuk mewarisi urusan alam ini. Islam mengajar supaya sentiasa berbuat baik terhadap kedua-dua ibu bapa. Kita tidak seharusnya menetapkan sesuatu peristiwa penting atau detik sejarah penganut agama lain dijadikan sebab bagi memperingati kebaikan ibu dan bapa. Kita juga tidak memerlukan suatu hari yang khusus meraikan jasa mereka. Islam sudah membuka peluang keemasan di setiap detik bagi berbakti kepada kedua-dua orang tua.
Tidaklah keterlaluan jika dikatakan setiap hari adalah sambutan hari ibu dan hari bapa bagi setiap Muslim.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada kedua-dua ibu bapanya; ibunya mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusuinya selama dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua-dua ibu bapamu, hanya kepada-Ku lah kembalimu.” (Surah Luqman, ayat 14).

Firman Allah lagi yang bermaksud: “Dan Tuhanmu memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara kedua-duanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam peliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada kedua-duanya perkataan ‘ah’ dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah, ‘Wahai Tuhanku, kasihilah mereka berdua, seperti mereka mendidik aku waktu kecil” (Surah Al-Isra’, ayat 23-24).

Diriwayatkan oleh Al-Bukhari, diceritakan bagaimana Nabi SAW mendahulukan berbakti kepada ibu bapa daripada kewajipan jihad. Aku bertanya: “Wahai Rasulullah, amal apakah yang lebih disukai Allah? Baginda menjawab: Sembahyang tepat pada waktunya. Aku bertanya lagi: Kemudian apa? Baginda menjawab: Berbakti kepada kedua-dua ibu bapa. Aku bertanya lagi: Kemudian apa? Baginda menjawab: Jihad di jalan Allah.”

Dalam panduan memilih kawan, Imam Jafar Sadiq menyatakan salah satu daripada sifat kawan yang mesti kita awasi ialah menjauhi mereka yang tidak menghormati kedua-dua orang tua. Firman Allah yang bermaksud: “Dan orang yang beriman, dan yang anak cucu mereka mengikuti mereka dalam keimanan, Kami hubungkan anak cucu mereka dengan mereka, dan Kami tiada mengurangi sedikit pun daripada pahala amal mereka. Tiap-tiap manusia terikat dengan apa yang dikerjakannya.” (Surah At-Tur, ayat 21) Sabda Nabi SAW dalam sebuah hadis riwayat Muslim yang bermaksud: “Apabila anak Adam meninggal dunia, maka putuslah amalnya kecuali amal yang berasal dari tiga sumber, iaitu amal jariah, ilmu bermanfaat dan anak yang mendoakannya.”

Seperti Syikin, masih ramai lagi anggota masyarakat kita yang ditakdirkan untuk hidup tanpa ibu, tanpa bapa malah tanpa kedua dua buat selama-lamanya. Ada juga yang terpaksa tinggal berjauhan dengan ibu bapa, dipelihara oleh saudara mara. Tidak kurang juga mereka yang dipilih Allah bagi hidup bersama-sama keluarga beragama Islam dan tidak mengetahui kedua ibu bapa asal mereka hingga kini. Walau apapun keadaan kita, Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Setiap perencanaan dan anugerah Allah mengandungi hikmah tersembunyi, bertujuan mendidik diri supaya mensyukuri nikmat-Nya. Kita seharusnya bersyukur dan bijak menggunakan kesempatan yang ada bagi menzahirkan ketaatan serta membalas budi baik mereka dengan pelbagai cara menurut kemampuan yang ada pada diri masing-masing.

Penulis ialah pensyarah di Institut Perguruan Ipoh, Perak dan AJK Wanita JIM Perak yang boleh dihubungi menerusi e-mel: wanitajim0@yahoo.com

3 comments:

Anonymous said...

ARTICLES YG MEMBERI ILMU KPD SAYA. SAYA DAH LINK KAT BLOG SAYA NI
http://x-naza.blogspot.com

Anonymous said...

ARTICLES YG MEMBERI ILMU KPD SAYA. SAYA DAH LINK KAT BLOG SAYA NI
http://x-naza.blogspot.com

Isteri solehah said...

salam
ya selalu nya anak-anak yang cemerlang lahir dari ibu-bapa yang cemerlang. ibu atau isteri solehah adalah penentu utama untuk kestabilan emosi ayah dan anak-anak. betapa penting nya peranan seorang isteri dalam rumahtangga.