Saturday, August 20, 2005

Bertekad baiki prestasi jadikan kita manusia lebih cemerlang

Jendela Hikmah: Bertekad baiki prestasi jadikan kita manusia lebih cemerlang
Oleh Dr Suriyakhatun Osman

SAYA hanya melihat gelagat Zubir (bukan nama sebenar) yang bercakap tanpa henti. Matanya terkelip-kelip, tangannya menggigil dan suaranya cemas. Setelah habis bercakap dan terdiam, barulah saya mengambil giliran membuka mulut.

Saya bercakap dengan perlahan dan jelas: “Encik Zubir, saya tahu awak ingin sembuh terus, tanpa insomnia waktu malam, tidak mahu prestasi merudum dan tidak sakit lagi.

“Datang jumpa saya waktu petang supaya saya ada masa yang cukup untuk merancang rawatan komprehensif untuk menyembuhkan penyakit anda. Penyakit encik, tidak dapat dirawat dengan hanya pil.

“Saya perlu pembabitan dan kerjasama anda.”

Zubir, salah seorang pesakit saya yang menghadapi ‘tekanan’.

Wataknya terlalu sensitif kepada alam sekeliling, mudah cemas dan gelabah. Harga dirinya rendah dan hari demi hari produktivitinya menurun.

Zubir sekarang tidak seperti yang saya temuinya kali pertama lebih setahun lalu. Dia kini sudah naik pangkat dan mendapat kepercayaan majikan kerana ketekunan dan keyakinan diri. Namun, kerjayanya yang semakin mencabar ini memberikan tekanan dalam hidupnya. Tekanan ini mengubah sikapnya yang dulunya ceria menjadi mudah gelabah dan cepat risau. Jiwanya yang tenang bertukar menjadi tidak keruan.

Apakah punca perubahan yang begitu ketara kepada Zubir?

Dalam beberapa sesi rawatan, saya membiarkan dia meluahkan segala yang merisaukannya sehingga puas. Saya lakarkan di depannya sikap sikap negatifnya satu persatu yang mendatangkan masalah kepadanya.

Saya mencadangkan beberapa perubahan sikap yang perlu dibuat dengan cara latihan, doa dan zikir. Antara sikap Zubir yang mendatangkan tekanan:

# Risaukan perkara yang belum berlaku.

Jika dia mulakan kerja, takut kerja tidak boleh siap mengikut jadual. Kalau membuat satu kerja, dia fikirkan kerja lain yang belum dimulakan.

# Sering memikirkan perkara yang berlaku pada masa silam, sering sakit hati terhadap orang yang pada fikirannya telah melakukan perkara tidak baik terhadapnya. Setiap kali teringat, dia akan sedih dan sakit hati.

# Zubir sering tidak memberi tumpuan kepada tugas kerana dihantui perasaan tidak mampu membuat kerja secara menyeluruh (low self esteem).

# Apabila berdepan dengan orang lain, seribu satu perasaan negatif menghantui jiwanya. Perasaan tidak yakin, takut gagal dan risau tanpa sebab munasabah. Dia sentiasa berasakan semua orang di sekelilingnya berniat jahat terhadapnya dan kerana itu dia harus berwaspada.

Setelah mengetahui keadaan jiwa Zubir, saya berikan preskripsi rawatan rohani kepadanya.

# Doa Nabi Muhammad SAW berbunyi ‘Allahuma inni a'uzubika minal hammi wal hazan’ meminta Allah melindungi kita daripada risau atau sedih terhadap perkara yang akan datang. Begitu juga menyesal perkara yang sudah berlalu.

Kita perlu menghadirkan hati kepada tugas yang sedang dijalankan supaya pemikiran tertumpu sepenuhnya terhadapnya. Rancang sebelum memulakan tugas, supaya tahu bila masa akan melakukan kerja seterusnya. Mudah-mudahan perancangan yang realistik dan rapi akan menghindarkan daripada risaukan perkara yang belum dilakukan.

Amalkan doa ini setiap pagi dan petang serta setiap kali mendapati hati sedang memikirkan perkara yang akan datang atau pemikiran sedang melayang kepada perkara lepas yang dikesali.

# Kita perlu faham bahawa Allah akan meringan dan mempermudahkan segala yang dilakukan jika kita berserah kepada-Nya. Perasaan rendah harga diri timbul apabila kita merasakan diri ini seorang manusia kerdil, yang bertanggungjawab atas apa yang hendak dilakukan. Di sebaliknya jika faham bahawa segala sesuatu adalah pada tangan Allah, maka pergantungan kepada-Nya meringankan semua tugas dan tanggungjawab kita.

Nabi Musa ketika hendak berdepan dengan Firaun berdoa bermaksud: “Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan permudahkanlah urusankanku.” Mungkin kita tidak mempunyai tugas begitu sukar, tetapi ia boleh menjadi doa kita. Kita yakin pertolongan Allah dalam menyelesaikan tugas yang hendak dilakukan. Maka, tidak ada tugas terlalu berat serta tidak perlu pada kurang keyakinan sebab yang meringan dan mencemerlangkan adalah pertolongan daripada Allah.

Alhamdulillah adalah ucapan setiap kali mampu menjalankan tugas dengan baik. Jika tidak, lihatlah di mana yang kita kurang berserah kepada Allah. Yakini bahawa tekad untuk terus membaiki prestasi akan berhasil dan menjadikan kita manusia lebih cemerlang.

# Memang manusia sekeliling kadang kala kasar, ada sifat dengki dan khianat. Begitu pun, jika kita baik sangka dengan manusia, betulkan persepsi dan setiap kali pandang seseorang yang ada masalah dengannya, tumpukan perhatian kepada kebaikan padanya. Insya-Allah ini yang akan terserlah dan bukan sifat negatif yang ada padanya.

Untuk menimbulkan baik sangka antara manusia, sentiasalah doakan rakan pejabat, majikan, pelanggan dan ahli keluarga kita.

PENULIS ialah doktor perubatan dan AJK Wanita IM Pusat serta boleh dihubungi pada wanitajim0@yahoo.com

INFO
Perubahan sikap adalah

# Daripada seorang yang fikirkan dirinya berkuasa atas diri sendiri kepada manusia yang sentiasa bergantung kepada Allah.

# Daripada seorang manusia yang sering memikirkan perkara negatif yang mungkin berlaku atau sudah berlalu kepada seorang manusia yang hadir hatinya kepada tugasan atau perkara yang ada di depan mata.

# Daripada seorang yang sering berburuk sangka terhadap manusia kepada seorang yang berbaik sangka.

No comments: