Friday, December 09, 2005

Tidak salah minta maaf kepada anak jika buat silap

Jendela Hikmah: Tidak salah minta maaf kepada anak jika buat silap
Oleh Rosnah Ahmad

CENDEKIAWAN pendidikan Islam, Abdullah Nasih Ulwan mengatakan bahawa kecemerlangan anak natijah daripada amalan dan pengalaman yang mereka lalui. Perkara ini akan tersemat di dalam jiwa serta hati sanubari mereka sejak kecil, terutama pada peringkat awal iaitu di bawah usia enam tahun.

ANUGERAH BINTANG POPULAR

Begitulah besar kesan tarbiah anak sejak kecil dan antara faktor penentu kejayaan mereka.

‘Izzah iaitu yakin kendiri atau self-esteem adalah rasa hormat diri, yakin dan percaya bahawa diri dihargai. Ia asas penting membina sahsiah anak sejak kecil. Kajian mendapati bahawa anak yang mempunyai masalah ‘izzah akan lebih mudah untuk terbabit dengan salah laku, gejala sosial dan penagihan dadah.

Ibu bapa, pengasuh dan guru mesti peka terhadap perkara ini dan berusaha untuk menggalakkan pembinaan ‘izzah anak.

Berikut 10 perkara penting yang perlu disemai dalam diri anak-anak untuk mencapai tujuan ini.

* Melahirkan hubungan kasih sayang, hubungan rapat dan berasa selamat sejak bayi dilahirkan.

Rangsangan peringkat awal ini sangat penting dan tidak dapat diambil alih oleh rangsangan daripada barang atau benda. Sekiranya kanak-kanak berasa diketepikan dan tidak diterima, dia sukar untuk membina keyakinan dan mempelajari sesuatu.

Kasih sayang mesti tanpa syarat iaitu tanpa mengambil kira rupa paras dan kebolehan mereka. Kita harus berlaku adil kepada anak-anak dan sikap pilih kasih boleh membunuh rasa hormat diri mereka. Mereka akan berasa rendah diri dan terlalu sensitif.

Hal ini seperti sabda Rasulullah bermaksud: “Samakanlah pemberian di antara anak-anak seperti kamu sekalian senang apabila mereka adil di dalam berbakti yang sama kepada kamu sekalian (ibu bapa).” (Hadis riwayat Muslim)

* Fahami dunia dan emosi anak dengan menggalakkan mereka meluahkan perasaan dan berkongsi masalah.

Mengenakan butang baju mungkin masalah besar kepada anak berumur tiga tahun. Apabila kita memberikan perhatian dan menggalakkan mereka menyelesaikan masalah, anak akan berasa lebih yakin diri.

* Jelas apabila membetulkan kesilapan anak.

Kita hendaklah membetulkan perbuatan mereka, bukan diri mereka. Apabila mereka menconteng buku, jelaskan bahawa perbuatan itu akan merosakkan buku. Elak daripada memarahi mereka dengan mengatakan mereka nakal. Dengan cara ini anak akan belajar kenapa sesuatu perbuatan itu tidak boleh dilakukan dan tidak tersalah anggap bahawa diri mereka tidak disukai.

* Tetapkan peraturan dan terangkan sebabnya.

Kanak-kanak belajar daripada pengulangan. Jangan rasa marah dan letih untuk mengulangi peraturan yang sama saban hari kerana inilah cara mereka belajar mengingati sesuatu.

Dalam menetapkan peraturan juga, kita mestilah konsisten dan tidak selalu menukarnya, terutama pada kanak-kanak. Mereka mungkin tidak akan belajar membuang sampah sekiranya bakul sampah sering bertukar tempat.

* Galakkan anak membuat pilihan sendiri.

Elakkan memaksa anak menerima keputusan dibuat. Bagi kanak-kanak berikan dua atau tiga pilihan untuk memudahkan mereka memilih seperti pakai baju hijau atau biru dan makan nasi atau mi.

* Membina pengalaman baru dalam diri anak.

Beri sokongan apabila mereka mengambil risiko positif seperti belajar menunggang basikal. Kegiatan ini walaupun berisiko, jika anak tidak mencuba kejayaan tidak akan dicipta dalam diri mereka.

Ibu bapa dan guru perlu mencari keseimbangan di antara melindungi anak dan membiarkan mereka memperoleh kemahiran baru dalam hidup. Kita mesti bersabar daripada terlalu membantu anak. Biarkan mereka mencuba sendiri dan belajar daripada kesilapan.

Tidak semua kesilapan akan membunuh keyakinan diri, sebaliknya memupuk sifat lebih berhati-hati. Anak yang tergelincir di tempat licin mungkin lebih berhati-hati apabila berjalan. Kadang-kadang, mereka sememangnya perlu belajar daripada kesilapan.

* Meminta maaf sekiranya melakukan kesilapan.

Anak akan belajar bahawa melakukan kesalahan secara tidak sengaja tidak mengapa. Apa yang perlu dilakukan adalah meminta maaf dan belajar daripada kesalahan yang sudah dilakukan.

* Beri pujian dan kata-kata galakan positif apabila anak berusaha melakukan sesuatu.

Perkara ini perlu selalu dan segera dilakukan untuk memberikan kesan. Contohnya, beri pujian pada anak yang mencuba untuk menyuap makanan sendiri walaupun tumpah dan comot. Dengan cara ini mereka akan lebih bersemangat dan tekun mencuba melakukan atau mempelajari sesuatu.

Berbeza pula dengan memberi ganjaran apabila anak melakukan yang terbaik. Hal ini, akan memberi tekanan kepada mereka untuk melakukan hanya yang terbaik. Elakkan juga daripada hanya menegur apabila anak melakukan kesilapan. Ini boleh menyebabkan mereka tidak dapat membezakan yang baik dan buruk.

* Menggalakkan anak melakukan kerja dan kreatif mengikut kemampuan mereka.

Dalam hal ini kita terlebih dulu mesti sentiasa melakukan sendiri kerja di depan anak.

Galakkan anak berkreatif secara bebas. Jangan mengongkong anak dengan satu cara melakukan sesuatu. Contohnya, meminta anak melukis rumah mengikut bentuk yang biasa kita lukis. Semua aktiviti seni dan estetika sangat baik untuk meningkatkan keyakinan mereka. Hargai hasil kerja anak dengan mempamer atau merakam aksi mereka.

* Menggunakan disiplin secara positif.

Kanak-kanak akan berasa lebih selamat dan yakin sekiranya kehidupan seharian mereka berdisiplin. Masa untuk kegiatan harian mestilah tetap dan tidak selalu diubah. Contohnya, masa makan dan masa belajar. Anak akan rasa lebih yakin, berdisiplin dan terdidik.

Islam juga sudah mendidik kita untuk mempunyai disiplin diri yang tinggi seperti solat dan puasa.

Mengasuh dan mendidik anak adalah amanah Allah yang memerlukan komitmen tinggi dan berpanjangan.

No comments: