Saturday, June 23, 2007

Balasan syahid jika pertahan nikmat kurniaan tuhan

APAKAH sesuatu paling berharga yang anda miliki? Harta, nyawa, maruah, ibu bapa, saudara mara, sahabat handai, pangkat atau apa? Tidak! Sebenarnya anda tidak memiliki apa-apa pun. Betul! Tidak ada sesuatu pun yang anda miliki di dunia ini. Apa yang ada hanyalah pinjaman.

Semua yang ada adalah kepunyaan Allah. Dia memberi kita pinjam nyawa, harta dan segalanya. Sungguhpun begitu Dia mengizinkan kita menyandarkan semua itu kepada diri kita seolah-olah ia milik kita yang sebenarnya.

Bukan itu saja, apa yang dipinjamkan kepada kita dipertahankan, diharamkan orang lain menceroboh dan mengambilnya tanpa keizinan kita. Jika kita mati kerana mempertahankannya, kematian kita dianggap syahid. Sesiapa yang menceroboh, diizinkan kita menuntut bela dan hukuman berat ke atas orang yang menceroboh hak kita!
Tidak menyedari hakikat ini menjadikan sebahagian manusia menyayangi apa yang diberi pinjam kepadanya lebih daripada sepatutnya sehingga lupa kepada Pemiliknya sebenar seperti firman Allah bermaksud: “Katakanlah: Jika bapa, anak, saudara, isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya. Allah tidak memberi petunjuk kepada orang fasik.” (Surah at-Taubah, ayat 24)

Ada sebahagian manusia tidak tahu menghargai nikmat diterima. Diri dan maruah langsung tidak berharga baginya. Buktinya beberapa hari lalu sebuah akhbar tempatan melaporkan ramai gadis termasuk berpendidikan tinggi sanggup bekerja sebagai pelayan perhubungan pelanggan (GRO) di karaoke mewah di ibu kota berikutan majikannya menyediakan penyata gaji sebagai kemudahan kepada golongan itu untuk membuat pinjaman bank dan membeli kereta. (Harian Metro, Selasa 26 Mei 2007)

Islam menjadikan nyawa, harta dan maruah sebagai sesuatu yang suci dan bernilai. Ketiga-tiganya haram dicerobohi sama ada oleh tuan punya diri atau pihak lain. Nabi SAW bersabda maksudnya: “Sesungguhnya darah (nyawa dan tubuh badan) kamu, harta kamu dan maruah kamu adalah haram (wajib dihormati) sebagaimana haramnya hari ini (Hari Nahar), negeri ini (Makkah al-Mukarramah) dan bulan ini (Zul Hijjah).” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Justeru, Islam mengharamkan perbuatan membunuh, mencuri, berzina dan segala perlakuan atau tindakan yang boleh mendorong kepada perbuatan itu. Pencerobohan ke atas nyawa, harta dan maruah adalah dosa besar.

Antara perbuatan mengancam kesucian maruah, seseorang dilarang keras dalam Islam menuduh seseorang melakukan zina tanpa bukti kukuh.

Allah menetapkan sebat 100 kali ke atas orang berzina, sama ada lelaki atau perempuan. Dalam ayat ini, hukuman ke atas orang yang menuduh zina, selain hukuman sebat yang hampir sama bilangannya dengan orang yang berzina (80 kali), mereka dikenakan lagi dengan hukuman hilang kelayakan menjadi saksi dan hukuman penurunan status daripada mukmin kepada fasik.

Prof Madya Maznah Daud adalah Ahli Panel Penasihat Wanita JIM dan boleh dihubungi di e-mel wantajim0@yahoo.com.

No comments: