Saturday, July 30, 2005

10 cara untuk hadapi futur

ARTIKEL mengenai futur yang disiarkan dua minggu lalu mendapat perhatian pembaca ruangan ini. Ada yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai perkara itu dan cara mengatasinya.
Dalam artikel lalu, dinyatakan antara bentuk futur adalah rasa malas beribadah dan kadang-kadang boleh meninggalkannya sama sekali. Sikap lemah itu timbul akibat renggangnya hubungan seorang hamba dengan Penciptanya.

Cara menghadapi futur dalam diri.

l Membaca, merenung dan memikirkan kandungan al-Quran.

Firman Allah bermaksud: “Dan Kami turunkan al-Quran sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat kepada orang yang beriman.” (Surah al-Isra, ayat 82)

Ada dua perkara yang dianjurkan Ibnul Qayyim bagi mengatasi kemalasan daripada kekerasan hati.

Pertama, bertafakur dan alihkan hatimu dari dunia untuk beberapa waktu, lalu ditempatkan di akhirat.

Kedua, hadapkan seluruh hatimu pada pengertian al-Quran, memikirkan dan memahami apa yang dimaksudkan serta mengapa ia diturunkan. Hayati semua ayatnya. Jika suatu ayat diturunkan untuk mengubat hati, maka dengan izin Allah hati itu pun akan sembuh.

l Merasakan keagungan Allah.

Antara ungkapan indah Ibnul Qayyim ketika menyifatkan keagungan Allah Yang Maha Tinggi: “Dia yang mengatur urusan semua hamba, memerintah, melarang, mencipta, melimpahkan rezeki, mematikan, menghidupkan, memuliakan dan menghinakan manusia. Begitu juga menjadikan malam dan siang, menggantikan hari demi hari antara manusia, membalikkan kekuasaan dan menggantikannya dengan kekuasaan yang lain serta urusan dan kekuasaan-Nya berlaku di bumi dan antara kedua-duanya, di lautan dan daratan. Ilmu-Nya meliputi segala sesuatu dan mampu menghitung segala sesuatu.

“Pendengaran-Nya mencakupi pelbagai suara dan tidak ada yang menyerupai-Nya. Bahkan, Dia dapat mendengar suara hiruk-pikuk yang saling bertindih dengan pelbagai perbezaan bahasa. Pendengaran-Nya tidak akan diganggu oleh pendengaran yang lain, tidak menjadi kacau-bilau kerana banyak masalah. Tidak pernah jemu meskipun terus menerus diajukan secara bertubi-tubi dengan permintaan orang yang mempunyai keperluan.

“Penglihatan-Nya meliputi segala sesuatu yang nampak, sehingga Dia mampu melihat langkah kaki semut hitam di tengah-tengah padang pasir yang luas terbentang pada tengah malam gelap-gelita. Yang ghaib dapat disaksikan dan yang tersembunyi nampak jelas bagi-Nya.”

Firman Allah bermaksud: “Semua yang ada di langit dan di bumi selalu meminta kepada-Nya. Setiap waktu Dia dalam kesibukan.” (Surah ar-Rahman, ayat 29).

l Mendalami ilmu syariat.

Maksudnya adalah ilmu yang mampu menimbulkan rasa takut kepada Allah dan menambah beratnya timbangan iman. Dengan mengetahui ilmu itu, seseorang akan mengetahui apa yang terjadi sesudah mati, kehidupan di alam kubur, ketakutan dahsyat di padang Mahsyar, nikmat yang dikecapi di syurga dan azab pedih di neraka. Begitu juga nikmah syariat, masalah halal dan haram serta perjalanan hidup nabi dan pelbagai perkara yang tidak terhitung manfaatnya.

Allah berfirman bermaksud: “Katakanlah, adakah sama orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui?” (Surah az-Zumar, ayat 9).

l Mencari persekitaran dan sahabat soleh.

Keadaan seseorang banyak ditentukan persekitarannya. Lingkungan baik akan meningkatkan keimanan. Di sanalah seseorang mendapat teguran dan bimbingan ketika melakukan kesalahan.

Di sana pula dirasakan suasana berlumba dalam melakukan ketaatan, zikrullah, turunnya rahmat dan datangnya ketenteraman hati.

l Memperbanyakkan kerja amal.

Kerja amal mampu memberikan pengaruh ketara terhadap hati dan jiwa manusia. Apabila kita melakukan kerja kebaikan dan apa saja amal soleh, jiwa pasti puas dan penuh kedamaiannya.

l Tumbuhkan rasa takut su’ul khatimah (kesudahan yang buruk)

Takut kepada kematian dalam dosa atau sesat akan mendorong seorang Muslim untuk taat dan memperbaharui iman.

l Banyak mengingati mati.

Mengingati mati juga akan membenteng seseorang daripada derhaka kepada Allah. Hati keras berubah menjadi lembut. Tidaklah seseorang itu mengingati mati ketika dilanda kehidupan yang sempit melainkan akan membuatnya menjadi lapang.

Antara cara mengingatkan mati adalah dengan sering menziarahi kubur. Rasulullah bersabda: “Dulu aku melarangmu menziarahi kubur, ketahuilah, sekarang ziarahilah kubur kerana itu boleh melunakkan hati, membuat mata menangis, mengingatkan hari akhirat dan janganlah kamu mengucapkan kata-kata yang kotor.” (Hadis riwayat Hakim)

l Kepatuhan dan berlepas diri

Saling tolong-menolong dan patuh terhadap sesama mukmin serta berlepas diri daripada orang kafir. Hati yang bergantung dan terpaut pada musuh Allah, akan menjadi lemah. Keimanannya akan menurun dan mencair. Sebaliknya, apabila kepatuhan dimurnikan dan hanya kepada Allah, maka ia akan menghidupkan keimanan dan semangat dalam hati.

l Muhasabah jiwa ketika datang kelemahan

Menurut Ibnu al-Qayyim, hati memiliki dua sikap iaitu menerima dan menolak. Manfaatkan dua keadaan itu, sama ada ketika cenderung menerima dan menolak. Ketika hati cenderung menerima, perbanyakkan amal soleh dan ibadah sunnah. Laksanakanlah ibadah sebanyak mungkin pada waktu siang dan malam.

Pada waktu hati sedang menolak (futur), ikatnya dengan melakukan amal wajib saja Rasulullah ditanya seorang sahabat : “Wahai Rasulullah, apa pendapat anda apabila aku merasakan lemah dalam melakukan suatu amal?” Baginda menjawab: “Peliharalah keburukanmu daripada manusia kerana itu adalah sedekah bagi dirimu.” Maksudnya jangan menunjukkan keburukan kita di depan manusia lain.

l Menelaah kisah teladan salafussoleh.

Sikap dan teladan salafussoleh, termasuk ulama dan mujahidin hingga zaman kini akan menumbuhkan rasa hina dalam diri hingga menyuntikkan semangat baru dalam jiwa seseorang untuk menjadikan mereka sebagai contoh.

Pandangan dan masalah layari www.wanitajimceria.blogspot.com

9 comments:

Anonymous said...

You have brilliant site, thank you!

weight loss herbs


rapid weight loss pills


See you later, thanks

Anonymous said...

Very Nice! Please read my post :)
online drug store
drug store pharmacy online
discount drug store online
canadian online drug store
cheap online drug store
prescription drug store online
canada online drug store
drug foreign online store
online drug store ultram
drug medication online prescription store
drugstore online
online drugstore
online drugstores
mexico online drugstores
1 drugstore online
canadian online drugstores
online drugstores spain
foreign drugstores online
See you soon!
viagra alternative new drugs

Anonymous said...

Exceptional work! The data provided was great. I really hope you keep up the good job performed.
kendall fl locksmith
locksmith Margate
Locksmith Fremont CA
Locksmith Santa Clara CA
Santa Clara locksmith
Locksmith Santa Clara CA
Santa Clara locksmith
plano locksmiths
mesquite locksmiths
locksmith plano tx
locksmith aventura
mesquite locksmiths
plano locksmiths
mesquite locksmiths
locksmith plano tx
locksmith fort worth tx
locksmith fort worth tx
mesquite tx locksmith
locksmith fort worth tx
locksmith fort worth tx
plano tx locksmith
locksmith fort worth tx
Locksmith Mesquite tx
hialeah locksmiths
hialeah locksmiths

Penis Enlargement Pills said...

Really you have done great job,There are may person searching about that now they will find enough resources by your post.I like this blog..

Anonymous said...

UjeLbr [url=http://cajackets.com/] canada goose jackets[/url] TrhMsc FbuRmt http://cajackets.com/ VcgUwe JceCkd [url=http://dkjackets.com/] Canada Goose Jakker[/url] JvnObi YscLgh http://dkjackets.com/ RvsMcm JnnAnh [url=http://jacketsparkaoutlet.com/] canada goose parka[/url] IxhJoc AolEew http://jacketsparkaoutlet.com/ XodUyh KrrVek [url=http://parkatoyou.com/]canada goose outlet[/url] EmsEzo DnxSvs http://parkatoyou.com/ OidLct ThlEkl [url=http://nfsaleukshop.com/] north face uk[/url] HlbPho KisMgu http://nfsaleukshop.com/ GrfIze OxhSgb [url=http://nfjackets-sale.com/]North Face Jackets[/url] RfeGzi WilRgy http://nfjackets-sale.com/ InpTgs CebIpq [url=http://goosejackets-ca.com/]canada goose[/url] EoeRim JzhVcv http://goosejackets-ca.com/ OvvGnw

Anonymous said...

WmoTxh [url=http://jakkerdk2013.com/]canada goose jakker[/url] OljNig DhkWbl http://jakkerdk2013.com/ JdiIyq EyjTxs [url=http://goosejakkertono.com/] Canada Goose Norge[/url] YqoBax BjbStn http://goosejakkertono.com/ JanEqh RrvNmf [url=http://gooseoutletweb.com/] goose outlet[/url] WdqMib RoyRxi http://gooseoutletweb.com/ XooHii JfkVql [url=http://jakkerparkadk.com/] canada goose parka[/url] HliVxr DngYsg http://jakkerparkadk.com/ HniWtr MeiKpo [url=http://canadagoosenorwayhome.com/]canada goose[/url] IbpSew NnbTvt http://canadagoosenorwayhome.com/ PbdHst NobIzx [url=http://gooseparkasite.com/] Canada Goose Jacket[/url] KpuPhp UztOly http://gooseparkasite.com/ YjwPjf

Anonymous said...

Hello there, I do believe your blog may be having browser compatibility problems.
Whenever I look at your web site in Safari, it looks fine but
when opening in I.E., it's got some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, great website!
My website ; bacalao

Anonymous said...

Pretty! This has been an incredibly wonderful article.

Many thanks for providing these details.
Feel free to surf my weblog :: topografĂ­a

Anonymous said...

Infraotkabinen san orsch geil.

Here is my homepage; Infrarotkabinen
my website: Infrarotkabinen