Saturday, July 09, 2005

Jendela Hikmah: Insan salih bijak imbangi tuntutan dunia, akhirat

Oleh Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom
KESIHATAN mental adalah nikmat yang tidak ternilai berbanding nikmat lain anugerah Allah. Seorang pesakit ortopedik mungkin dipotong kakinya. Pesakit demam denggi mengharungi kesengsaraan apabila berada di tengah-tengah landaan jangkitan kuman denggi. Penyakit kanser payu dara yang dibedah dan dibuang payu dara dan kelenjar ketiak kanannya terpaksa menyesuaikan dirinya kepada hakikat baru ini.

Semua penyakit fizikal itu memberi kesan kepada jiwa pesakitnya. Jika jiwa pesakit dapat disokong dan dikawal, maka akan kuranglah kesengsaraan pesakit. Sebab itu, ramai pesakit seperti di atas dirujukkan kepada pakar psikiatri yang dapat memimpin atau merawat agar kesihatan mental mereka terjaga. Sekarang mari kita fikirkan sejenis penyakit psikiatri yang sering ditemui di kalangan pesakit yang dirawat di klinik atau wad psikiatri.
Senario kesKegiatan politik menjadi ciri utama keluarga Rahmah (bukan namanya sebenar). Datuk dan kemudian, ibu saudaranya, adalah wakil rakyat yang dihormati. Pada usia 30 tahun, Rahmah yang boleh bertutur dalam tiga bahasa diamanahkan sebagai ketua wanita Islam di negerinya. Ibu bapanya mengharapkan agar Rahmah mendirikan rumah tangga, harapan ini tidak dihiraukannya. Sejak usianya 24 tahun lagi, selepas mendapat ijazah, sudah lima lamaran ditolaknya dengan alasan lelaki (yang berusia dari 25 hingga 50 tahun) yang melamarnya itu tidak berpotensi untuk menjadi pemimpin atau sekurang-kurangnya menteri. Tidak disangka-sangka, bintang politik yang sedang meningkat cepat itu, akhirnya terpaksa menerima rawatan psikiatri dan dilucutkan daripada semua jawatan politiknya.
Pengurusan kesSebulan sebelum Rahmah dirawat oleh pakar psikiatri, ahli keluarga mula perasan kelakuannya yang agak luar biasa. Namun, mereka masih menganggapnya sebagai satu peningkatan kegiatan seorang aktivis yang bercita-cita tinggi. Pada waktu malam, Rahmah tidak tidur, tetapi banyak bersembahyang sunat (yang dulunya jarang dilakukan), merancang pelbagai strategi politik termasuk bagaimana caranya untuk menjatuhkan parti lawan dan meningkatkan imej negara pada mata dunia. Pada siang hari dia kelihatan sangat girang hingga mudah mengilai serta menunjukkan sikap optimis yang tinggi. Hal ini memeranjatkan rakannya. Dia walaupun seorang yang menghayati asas agama, peramah, periang dan percaya pada diri, mereka bersetuju dengan pendapat keluarganya bahawa kelakuan dan sikapnya sudah keterlaluan. Apabila tidak dapat menyelenggara kebersihan dirinya dan percakapannya cepat serta mudah bertukar-tukar topik, Rahmah dibawa bertemu pakar psikiatri. Diagnosis penyakit yang dihidapi oleh Rahmah yang mula hilang kewarasan akalnya adalah hipomania. Hipomania adalah subjenis penyakit kecelaruan mood. Jika penyakit hipomania bertambah teruk, maka ia disebut mania. Apabila mania berselang seli dengan kemurungan, maka penyakit ini dipanggil kecelaruan mood dwikutub – sebentar mood atau perasaan pesakit meningkat tinggi (elasi) dan beberapa jam atau beberapa hari kemudian mood menurun rendah (murung).Besar kemungkinan Rahmah mula sakit sejak usianya 24 tahun lagi, walaupun tanda penyakit belum terlalu ketara. Apabila dia menolak semua lamaran dengan sebab tiada pelamar yang berpotensi untuk menjadi pemimpin atau menteri, sikap bangga diri yang ekstrim ini adalah sebahagian penyakit yang baru mula. Perasaan besar diri dan perancangan yang besar-besar adalah juga ciri utama bagi pesakit.Rawatan kecelaruan mood ini membabitkan semua empat aspek kehidupan:
Ubat penstabil mood dan antipsikotik generasi baru dapat menenangkan jiwa pesakit. Ubat neuropsikiatri (saraf dan mental) ini mengimbangi kembali fungsi kimia dalam otak yang telah bercelaru hinggalah menyebabkan penyakit mental.
Setelah jiwa pesakit tenang dan kewarasannya kembali, pesakit dilatih untuk berfikir dengan matang dan realistik. Ia juga dilatih untuk mengawal perasaannya supaya tidak terlalu emosional di dalam menghadapi cabaran hidup.
Pembabitan sosial mana-mana pesakit psikiatri wajib dikendalikan dengan baik. Rahmah tidak dibenarkan memegang apa-apa jawatan politik kerana ini akan membahayakan diri dan juga organisasinya. Malah, jika jiwanya terganggu apabila mendengar pidato politik yang berkobar-kobar, maka adalah lebih baik Rahmah menjauhkan dirinya daripada ucapan yang bersemangat ini.
Sewaktu Rahmah hilang kewarasan akalnya adalah wajar bagi ahli keluarga serta rakan mendoakan agar dia sihat. Doktor yang merawat juga sepatutnya mendoakan untuk pemulihan pesakit yang sedang dirawatnya. Apabila mula sembuh, Rahmah digalakkan menyempurnakan solat hariannya serta mengamalkan doa ringkas untuk penyembuhan penyakitnya. Oleh kerana dia wajib rehat dan tidur secukup-cukupnya pada waktu malam, maka boleh bersolat tahajud pada hujung malam sebelum solat Subuh.Tekanan hidup datang dalam pelbagai bentuk. Insan salih adalah manusia yang mempunyai kebijaksanaan untuk mengimbangi tuntutan hidup dengan keupayaan dirinya, di samping hampir dengan Allah. Kehidupan berimbang yang sederhana adalah lebih baik daripada cara hidup yang kelihatan penuh glamour dan pujian, tetapi sebenarnya tidak mempunyai kekuatan jiwa dan ketinggian kerohanian.FAKTACiri penyakit mental hipomania
Biologi (jasad): Tidak ada keperluan untuk tidur, kadang kala kekurangan selera makan.
Psikologi: Terlalu seronok, tersangat riang, sangat yakin, percaya diri hebat.
Sosial: Perancangan strategi untuk menjadi kaya, membaiki masyarakat, menguasai negara atau dunia.
Spiritual: Percaya dirinya hebat di sisi Tuhan.
PENULIS ialah pakar psikiatri dan boleh dihubungi pada wanitajim0@yahoo.com atau www.jendelahikmah05.blogspot.com

CD Kasih Aceh yang menggambarkan pasca tsunami dan misi kemanusiaan JIM yang berterusan di Aceh, Indonesia dijual pada harga RM20. Mereka berminat hubungi 03-41089669

No comments: