Friday, October 21, 2005

Menghidupkan sepuluh malam terakhir Ramadan

Menghidupkan sepuluh malam terakhir Ramadan
Oleh Maimunah Mohamed Beon

TIDAK lama lagi, kita akan meninggalkan Ramadan. Hati sayu dan berharap agar dapat berjumpa lagi Ramadan tahun depan.

Ramadan membawa seribu satu makna kepada setiap Muslim. Semua orang mahu menambah amal pada bulan mulia ini. Tanyalah sesiapa, jawapannya pasti sama.

Supaya kita tidak ulangi ungkapan - “Alangkah baiknya kalau awal Ramadan dulu saya..” atau “kalau menamatkan Ramadan ini dengan lebih sempurna...” Ramadan umpama bulan menyemai kasih, kasih kepada Rabb, kasih sesama manusia.

Ramadan umpama bulan pelaburan. Kita laburkan setiap yang ada dalam perkara yang memang menjadi keutamaan dalam kehidupan yang singkat ini.

Untuk berfungsi sebagai manusia kita memerlukan petunjuk dan pertolongan daripada Rabb yang mencipta.

Pada Ramadan, kita perlu sentiasa peka dan sedar 24 jam. Setiap deria, kita gerakkan agar merasakan dan menyerap kasih Tuhan. Ramadan umpama bulan pengembaraan ke dalam lubuk jiwa.

Umpama kita mencuci rumah dan membuang sawang. Untuk mendapat kasih Tuhan, kita lebarkan jala kasih.

Untuk dapatkan maghfirah Tuhan, kita lapangkan dada dan hati serta memaafkan kesalahan sesama manusia agar tidak langsung ada lagi kesan kotoran di hati.

Ramadan adalah bulan kita banyak bermunajat dan bertafakur kepada Allah. Terserlah kelemahan diri dan memang sangat-sangat mengharap bantuan Ilahi.

Kalau kita lalui jalan hidup ini seperti yang pernah dilalui oleh anbia, mujahid dan syuhada sepanjang zaman, Ramadan akan terisi dengan jihad (kecil atau besar), basah dengan linangan pada keheningan malam dan ibadah yang tidak putus.

Dalam menangisi pemergian Ramadan, marilah kita merancang tanpa berlengah-lengah menyemarakkan ibadah mulia ini pada 10 malam terakhir.

Pada waktu itu, Allah menyediakan keampunan dan keselamatan daripada api neraka.

Kita hidupkan malam malam tersebut dengan pelbagai untuk merebut malam yang nilainya lebih berharga daripada seribu bulan, iaitu Lailatul Qadar.

Tidak ada siapa yang tahu, melainkan Allah, tarikh sebenar Lailatul Qadar. Allah sembunyikannya daripada kita kerana ia mempunyai hikmah.

Antaranya supaya kita berusaha dengan melakukan ibadah berterusan untuk mendapatkannya.

# Penulis boleh dihubungi pada wanitajim0@yahoo.com

No comments: