Friday, October 14, 2005

Ramadan didik umat Islam utamakan kualiti

MENYEBUT mengenai Ramadan, ia sebenarnya bulan yang berkaitan dengan kualiti. Sebab itu, pada suatu ketika Nabi Muhammad SAW bersabda bermaksud: "Berapa ramai orang yang berpuasa dan mereka tidak mendapat apa-apa pun daripada puasa mereka itu kecuali lapar dan dahaga." (Riwayat Imam an-Nasai dan Ibnu Majah)

Perkara itu amat menyedihkan, berapa ramai orang yang berpuasa, berlapar dan dahaga kerana tidak makan dan tidak minum, tiba-tiba tidak mendapat apa-apa pun daripada Allah. Mereka tidak mendapat keberkatan, pahala, keampunan, rahmat dan seumpamanya.

Mereka hanya memperoleh dua sijil iaitu lapar dan dahaga. Maksudnya mereka berpuasa dengan cara yang tidak berkualiti. Justeru, hadis itu mengingatkan mengenai kualiti. Nabi menekankan kualiti kerana Islam tidak mahu kita sekadar beramal. Contohnya, sekadar berpuasa.

Islam mahu kita beramal secara berkualiti. Justeru, berpuasa secara yang berkualiti. Jika tidak akan berlakulah seperti yang Nabi sabdakan itu.

Bagaimana kita menjaga kualiti ketika beramal pada Ramadan? Islam menekankan dua penjuru ketika bercakap mengenai kualiti.

Pertama bernama hati kerana Nabi Muhammad bersabda bermaksud: “Setiap amal bermula dengan niat." Oleh itu, ketika kita berpuasa, niat kena betul. Mengapa kita berpuasa. Oh! saya berpuasa kerana hendak menguruskan badan. Niat kita sudah salah.

Mengapa anda berpuasa, sebab saya berkahwin dengan anak seorang bilal. Maka, semua itu menampakkan bahawa niat kita tidak jujur dan ikhlas. Maka, amal kita ketika itu tidak berkualiti sebab penjuru hati terselit ketidaktelusan dan sedikit celaru.

Amal orang yang berpuasa hanya dikatakan mempunyai kualiti ketika mereka beramal dengan niat yang tulus, ikhlas dan jujur ketika berpuasa. Mereka melakukannya semata-mata mencari keredaan Ilahi.

Kedua berkaitan cara berpuasa. Cara yang betul berpandukan syariat.

Apabila dua penjuru ini kita jaga ketika berpuasa iaitu niat ikhlas kerana Allah serta cara berpandukan syariat dan syariat pula berpandukan al-Quran dan sunnah, insya-Allah puasa kita berkualiti. Lantas Ramadan kita adalah Ramadan berkualiti.

Orang yang puasanya berkualiti akan berubah menjadi lebih baik, dinamik, progresif dan bertakwa kepada Allah. Dia mampu menguasai nafsunya, merasakan lazat beribadah, lebih rapat dan bertambah yakin dengan janji Allah. Hatinya akan lebih peka sesama insan, bertambah kasih dan simpati kepada manusia yang kurang bernasib baik. Begitu juga lebih bertolak ansur, mengurangi perselisihan dan bersemangat melakukan kebajikan setiap masa.

Apabila diperkaya dengan taubat nasuha, tarawih, tadarus al-Quran, sedekah, zakat dan membantu golongan miskin, ibadah puasa akan menyerlahkan potensi dan membangunkan personaliti diri kepada kecemerlangan.

Akhirnya, selepas dididik oleh Ramadan kita akan menjadi insan yang begitu pentingkan kualiti. Manusia yang berkualiti beginilah yang ingin dihasilkan oleh Islam. Manusia berkualiti memberikan manfaat yang amat besar kepada umat dan dunia seluruhnya. Betapa tingginya kesan puasa berkualiti terhadap nilai diri seseorang.



Oleh Dr Danial Zainal Abidin

l PENULIS ialah Pengarah Urusan Danial Zainal Consultancy, perunding motivasi Islam dan boleh dihubungi pada wanitajim0@yahoo.com

No comments: