Saturday, July 30, 2005

10 cara untuk hadapi futur

ARTIKEL mengenai futur yang disiarkan dua minggu lalu mendapat perhatian pembaca ruangan ini. Ada yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai perkara itu dan cara mengatasinya.
Dalam artikel lalu, dinyatakan antara bentuk futur adalah rasa malas beribadah dan kadang-kadang boleh meninggalkannya sama sekali. Sikap lemah itu timbul akibat renggangnya hubungan seorang hamba dengan Penciptanya.

Cara menghadapi futur dalam diri.

l Membaca, merenung dan memikirkan kandungan al-Quran.

Firman Allah bermaksud: “Dan Kami turunkan al-Quran sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat kepada orang yang beriman.” (Surah al-Isra, ayat 82)

Ada dua perkara yang dianjurkan Ibnul Qayyim bagi mengatasi kemalasan daripada kekerasan hati.

Pertama, bertafakur dan alihkan hatimu dari dunia untuk beberapa waktu, lalu ditempatkan di akhirat.

Kedua, hadapkan seluruh hatimu pada pengertian al-Quran, memikirkan dan memahami apa yang dimaksudkan serta mengapa ia diturunkan. Hayati semua ayatnya. Jika suatu ayat diturunkan untuk mengubat hati, maka dengan izin Allah hati itu pun akan sembuh.

l Merasakan keagungan Allah.

Antara ungkapan indah Ibnul Qayyim ketika menyifatkan keagungan Allah Yang Maha Tinggi: “Dia yang mengatur urusan semua hamba, memerintah, melarang, mencipta, melimpahkan rezeki, mematikan, menghidupkan, memuliakan dan menghinakan manusia. Begitu juga menjadikan malam dan siang, menggantikan hari demi hari antara manusia, membalikkan kekuasaan dan menggantikannya dengan kekuasaan yang lain serta urusan dan kekuasaan-Nya berlaku di bumi dan antara kedua-duanya, di lautan dan daratan. Ilmu-Nya meliputi segala sesuatu dan mampu menghitung segala sesuatu.

“Pendengaran-Nya mencakupi pelbagai suara dan tidak ada yang menyerupai-Nya. Bahkan, Dia dapat mendengar suara hiruk-pikuk yang saling bertindih dengan pelbagai perbezaan bahasa. Pendengaran-Nya tidak akan diganggu oleh pendengaran yang lain, tidak menjadi kacau-bilau kerana banyak masalah. Tidak pernah jemu meskipun terus menerus diajukan secara bertubi-tubi dengan permintaan orang yang mempunyai keperluan.

“Penglihatan-Nya meliputi segala sesuatu yang nampak, sehingga Dia mampu melihat langkah kaki semut hitam di tengah-tengah padang pasir yang luas terbentang pada tengah malam gelap-gelita. Yang ghaib dapat disaksikan dan yang tersembunyi nampak jelas bagi-Nya.”

Firman Allah bermaksud: “Semua yang ada di langit dan di bumi selalu meminta kepada-Nya. Setiap waktu Dia dalam kesibukan.” (Surah ar-Rahman, ayat 29).

l Mendalami ilmu syariat.

Maksudnya adalah ilmu yang mampu menimbulkan rasa takut kepada Allah dan menambah beratnya timbangan iman. Dengan mengetahui ilmu itu, seseorang akan mengetahui apa yang terjadi sesudah mati, kehidupan di alam kubur, ketakutan dahsyat di padang Mahsyar, nikmat yang dikecapi di syurga dan azab pedih di neraka. Begitu juga nikmah syariat, masalah halal dan haram serta perjalanan hidup nabi dan pelbagai perkara yang tidak terhitung manfaatnya.

Allah berfirman bermaksud: “Katakanlah, adakah sama orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui?” (Surah az-Zumar, ayat 9).

l Mencari persekitaran dan sahabat soleh.

Keadaan seseorang banyak ditentukan persekitarannya. Lingkungan baik akan meningkatkan keimanan. Di sanalah seseorang mendapat teguran dan bimbingan ketika melakukan kesalahan.

Di sana pula dirasakan suasana berlumba dalam melakukan ketaatan, zikrullah, turunnya rahmat dan datangnya ketenteraman hati.

l Memperbanyakkan kerja amal.

Kerja amal mampu memberikan pengaruh ketara terhadap hati dan jiwa manusia. Apabila kita melakukan kerja kebaikan dan apa saja amal soleh, jiwa pasti puas dan penuh kedamaiannya.

l Tumbuhkan rasa takut su’ul khatimah (kesudahan yang buruk)

Takut kepada kematian dalam dosa atau sesat akan mendorong seorang Muslim untuk taat dan memperbaharui iman.

l Banyak mengingati mati.

Mengingati mati juga akan membenteng seseorang daripada derhaka kepada Allah. Hati keras berubah menjadi lembut. Tidaklah seseorang itu mengingati mati ketika dilanda kehidupan yang sempit melainkan akan membuatnya menjadi lapang.

Antara cara mengingatkan mati adalah dengan sering menziarahi kubur. Rasulullah bersabda: “Dulu aku melarangmu menziarahi kubur, ketahuilah, sekarang ziarahilah kubur kerana itu boleh melunakkan hati, membuat mata menangis, mengingatkan hari akhirat dan janganlah kamu mengucapkan kata-kata yang kotor.” (Hadis riwayat Hakim)

l Kepatuhan dan berlepas diri

Saling tolong-menolong dan patuh terhadap sesama mukmin serta berlepas diri daripada orang kafir. Hati yang bergantung dan terpaut pada musuh Allah, akan menjadi lemah. Keimanannya akan menurun dan mencair. Sebaliknya, apabila kepatuhan dimurnikan dan hanya kepada Allah, maka ia akan menghidupkan keimanan dan semangat dalam hati.

l Muhasabah jiwa ketika datang kelemahan

Menurut Ibnu al-Qayyim, hati memiliki dua sikap iaitu menerima dan menolak. Manfaatkan dua keadaan itu, sama ada ketika cenderung menerima dan menolak. Ketika hati cenderung menerima, perbanyakkan amal soleh dan ibadah sunnah. Laksanakanlah ibadah sebanyak mungkin pada waktu siang dan malam.

Pada waktu hati sedang menolak (futur), ikatnya dengan melakukan amal wajib saja Rasulullah ditanya seorang sahabat : “Wahai Rasulullah, apa pendapat anda apabila aku merasakan lemah dalam melakukan suatu amal?” Baginda menjawab: “Peliharalah keburukanmu daripada manusia kerana itu adalah sedekah bagi dirimu.” Maksudnya jangan menunjukkan keburukan kita di depan manusia lain.

l Menelaah kisah teladan salafussoleh.

Sikap dan teladan salafussoleh, termasuk ulama dan mujahidin hingga zaman kini akan menumbuhkan rasa hina dalam diri hingga menyuntikkan semangat baru dalam jiwa seseorang untuk menjadikan mereka sebagai contoh.

Pandangan dan masalah layari www.wanitajimceria.blogspot.com

Friday, July 15, 2005

Ibadat berkualiti

Oleh Endok Sempo Mohd Tahir
Kesibukan tugas harian dan kegiatan maksiat boleh jejas ibadat sehingga jiwa jadi gelisah
DUA minggu kebelakangan, hati Amirah gelisah, was-was dan tidak menentu. Ibadah sunatnya banyak menurun dari segi kualiti dan kuantiti. Bacaan al-Quran, solat dan zikirnya dilakukan sebagai rutin, hambar dan tidak lagi memberikan rasa nikmat. Amirah menyedari semakin berat untuk meluangkan lebih masa pada tengah malam bertahajud, membaca al-Quran dan berzikir. Selalu saja dia mencari alasan kepada dirinya untuk memendekkan waktu solat kerana membuat kerja lain, berbual kosong dengan jiran dan menonton program televisyen tidak berfaedah. Perasaan dan kegusaran hati Amirah adalah lumrah dalam kehidupan insan yang mencari kesempurnaan. Sikap lemah pada diri seseorang hamba ketika melakukan ibadah, yang sebelumnya bersemangat, disebut dalam bahasa Arab dengan istilah ‘futur’.Antara bentuk futur adalah perasaan malas beribadah dan kadang-kadang boleh meninggalkannya sama sekali. Sikap lemah akibat renggangnya hubungan seseorang hamba dengan yang menciptanya.Kemerosotan kualiti dan kuantiti ibadah disebabkan kesibukan kerja dan maksiat atau dosa (walaupun kecil) kepada Allah. Rasa bersalah dan berdosa menyebabkan kita merasakan kesempitan dalam urusan dan kegelisahan dalam hatinya. Pada Saat ini hubungan seorang hamba dan Pencipta semakin menjauh.Imam Hasan al-Basri berkata: “Kebaikan itu adalah cahaya dalam kalbu. Cahaya kalbu yang akan memberikan kekuatan pada tubuh, sedangkan keburukan itu adalah kegelapan kalbu, kegelapan yang akan menimbulkan kelemahan tubuh."Futur antaranya disebabkan:-Maksiat kepada Allah.Perbuatan maksiat yang diiringi dengan sikap tenang ketika melakukannya (tanpa berasa bersalah dan tidak diiringi dengan istighfar) mampu merosakkan hubungan seseorang dengan Allah. Dosa kecil yang kita anggap kecil dan remeh akan semakin menambah. Rasulullah SAW pernah menukilkan bahawa seorang mukmin yang melakukan dosa, maka dosa terbabit seperti satu titik hitam dalam hatinya.Jika dia beristighfar, maka hatinya akan bersinar kembali. Sebaliknya apabila dia tidak beristighfar maka titik hitam berkenaan akan terus menutupi hatinya.Hati yang diliputi titik hitam itu, kata Rasulullah, akan menjadi lebih hitam sehingga tidak dapat membezakan antara kebenaran dan keburukan. Urwah bin Zubair, salah seorang ulama tabi’in pernah mengatakan:“Apabila kalian menyaksikan seseorang melakukan kebaikan, ketahuilah bahawa kebaikan itu memiliki saudaranya yang lain bagi orang itu. “Apabila kalian lihat seseorang melakukan keburukan, ketahuilah bahawa keburukan itu mempunyai saudaranya yang lain bagi orang itu. Kerana sesungguhnya kebaikan itu menunjukkan saudaranya, dan demikian pula keburukan menunjukkan saudaranya.”Memang benar, seseorang yang berbuat dosa akan cenderung untuk melakukan dosa lain. Sebaliknya seseorang yang melakukan satu kebaikan akan cenderung untuk melakukan kebaikan berikutnya. Keburukan akan melarat pada sikap buruk lainnya, demikian pula kebaikan.Sikap terlalu berlebihan terhadap hal yang dibolehkan (mubah).Allah memerintahkan untuk melakukan segala sesuatu secara seimbang dan tidak melampaui batas. Allah berfirman bermaksud: “Makan dan minumlah, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan.” (Surah al-A’raaf, ayat 31)Abu Sulaiman ad-Darani mengatakan bahawa seseorang yang makan terlalu kenyang akan ditimpa enam jenis penyakit, antaranya perasaan malas untuk beribadah. Bukankah orang yang perutnya kenyang lebih suka menghabiskan masa dengan tidur daripada lama berdiri pada waktu solat atau duduk untuk berzikir dan bertafakur mengingati Allah? Di kalangan wanita, perkara yang selalu dilebih-lebihkan adalah menjaga kecantikan diri dan perhiasan rumah yang membawa kepada pembaziran. Perasaan tidak pernah cukup selalu membelenggu diri. Tidak salah untuk kelihatan cantik, tidak salah menghias rumah, tetapi berpada-pada. Selalu bertanya diri, adakah ia satu keperluan atau riak, mahu dikatakan hebat atau kerana ingin dipuji?Tenggelam dalam kenikmatan dunia.Terlalu mengutamakan dunia atau tenggelam dalam mencari harta dan kenikmatan dunia. Bagaimana seseorang boleh mencintai Allah, sedangkan perbuatan maksiatnya itu menjauhkannya daripada Allah? Atau bagaimana seseorang boleh melakukan maksiat, sedangkan dia sangat cinta kepada Allah? Tepatlah apa yang dikatakan oleh Dr Mustafa bahawa kedua-dua cinta ini tidak akan pernah tumbuh bersama.
Penulis boleh dihubungi pada wanitajim0@yahoo.com

Saturday, July 09, 2005

Jendela Hikmah: Insan salih bijak imbangi tuntutan dunia, akhirat

Oleh Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom
KESIHATAN mental adalah nikmat yang tidak ternilai berbanding nikmat lain anugerah Allah. Seorang pesakit ortopedik mungkin dipotong kakinya. Pesakit demam denggi mengharungi kesengsaraan apabila berada di tengah-tengah landaan jangkitan kuman denggi. Penyakit kanser payu dara yang dibedah dan dibuang payu dara dan kelenjar ketiak kanannya terpaksa menyesuaikan dirinya kepada hakikat baru ini.

Semua penyakit fizikal itu memberi kesan kepada jiwa pesakitnya. Jika jiwa pesakit dapat disokong dan dikawal, maka akan kuranglah kesengsaraan pesakit. Sebab itu, ramai pesakit seperti di atas dirujukkan kepada pakar psikiatri yang dapat memimpin atau merawat agar kesihatan mental mereka terjaga. Sekarang mari kita fikirkan sejenis penyakit psikiatri yang sering ditemui di kalangan pesakit yang dirawat di klinik atau wad psikiatri.
Senario kesKegiatan politik menjadi ciri utama keluarga Rahmah (bukan namanya sebenar). Datuk dan kemudian, ibu saudaranya, adalah wakil rakyat yang dihormati. Pada usia 30 tahun, Rahmah yang boleh bertutur dalam tiga bahasa diamanahkan sebagai ketua wanita Islam di negerinya. Ibu bapanya mengharapkan agar Rahmah mendirikan rumah tangga, harapan ini tidak dihiraukannya. Sejak usianya 24 tahun lagi, selepas mendapat ijazah, sudah lima lamaran ditolaknya dengan alasan lelaki (yang berusia dari 25 hingga 50 tahun) yang melamarnya itu tidak berpotensi untuk menjadi pemimpin atau sekurang-kurangnya menteri. Tidak disangka-sangka, bintang politik yang sedang meningkat cepat itu, akhirnya terpaksa menerima rawatan psikiatri dan dilucutkan daripada semua jawatan politiknya.
Pengurusan kesSebulan sebelum Rahmah dirawat oleh pakar psikiatri, ahli keluarga mula perasan kelakuannya yang agak luar biasa. Namun, mereka masih menganggapnya sebagai satu peningkatan kegiatan seorang aktivis yang bercita-cita tinggi. Pada waktu malam, Rahmah tidak tidur, tetapi banyak bersembahyang sunat (yang dulunya jarang dilakukan), merancang pelbagai strategi politik termasuk bagaimana caranya untuk menjatuhkan parti lawan dan meningkatkan imej negara pada mata dunia. Pada siang hari dia kelihatan sangat girang hingga mudah mengilai serta menunjukkan sikap optimis yang tinggi. Hal ini memeranjatkan rakannya. Dia walaupun seorang yang menghayati asas agama, peramah, periang dan percaya pada diri, mereka bersetuju dengan pendapat keluarganya bahawa kelakuan dan sikapnya sudah keterlaluan. Apabila tidak dapat menyelenggara kebersihan dirinya dan percakapannya cepat serta mudah bertukar-tukar topik, Rahmah dibawa bertemu pakar psikiatri. Diagnosis penyakit yang dihidapi oleh Rahmah yang mula hilang kewarasan akalnya adalah hipomania. Hipomania adalah subjenis penyakit kecelaruan mood. Jika penyakit hipomania bertambah teruk, maka ia disebut mania. Apabila mania berselang seli dengan kemurungan, maka penyakit ini dipanggil kecelaruan mood dwikutub – sebentar mood atau perasaan pesakit meningkat tinggi (elasi) dan beberapa jam atau beberapa hari kemudian mood menurun rendah (murung).Besar kemungkinan Rahmah mula sakit sejak usianya 24 tahun lagi, walaupun tanda penyakit belum terlalu ketara. Apabila dia menolak semua lamaran dengan sebab tiada pelamar yang berpotensi untuk menjadi pemimpin atau menteri, sikap bangga diri yang ekstrim ini adalah sebahagian penyakit yang baru mula. Perasaan besar diri dan perancangan yang besar-besar adalah juga ciri utama bagi pesakit.Rawatan kecelaruan mood ini membabitkan semua empat aspek kehidupan:
Ubat penstabil mood dan antipsikotik generasi baru dapat menenangkan jiwa pesakit. Ubat neuropsikiatri (saraf dan mental) ini mengimbangi kembali fungsi kimia dalam otak yang telah bercelaru hinggalah menyebabkan penyakit mental.
Setelah jiwa pesakit tenang dan kewarasannya kembali, pesakit dilatih untuk berfikir dengan matang dan realistik. Ia juga dilatih untuk mengawal perasaannya supaya tidak terlalu emosional di dalam menghadapi cabaran hidup.
Pembabitan sosial mana-mana pesakit psikiatri wajib dikendalikan dengan baik. Rahmah tidak dibenarkan memegang apa-apa jawatan politik kerana ini akan membahayakan diri dan juga organisasinya. Malah, jika jiwanya terganggu apabila mendengar pidato politik yang berkobar-kobar, maka adalah lebih baik Rahmah menjauhkan dirinya daripada ucapan yang bersemangat ini.
Sewaktu Rahmah hilang kewarasan akalnya adalah wajar bagi ahli keluarga serta rakan mendoakan agar dia sihat. Doktor yang merawat juga sepatutnya mendoakan untuk pemulihan pesakit yang sedang dirawatnya. Apabila mula sembuh, Rahmah digalakkan menyempurnakan solat hariannya serta mengamalkan doa ringkas untuk penyembuhan penyakitnya. Oleh kerana dia wajib rehat dan tidur secukup-cukupnya pada waktu malam, maka boleh bersolat tahajud pada hujung malam sebelum solat Subuh.Tekanan hidup datang dalam pelbagai bentuk. Insan salih adalah manusia yang mempunyai kebijaksanaan untuk mengimbangi tuntutan hidup dengan keupayaan dirinya, di samping hampir dengan Allah. Kehidupan berimbang yang sederhana adalah lebih baik daripada cara hidup yang kelihatan penuh glamour dan pujian, tetapi sebenarnya tidak mempunyai kekuatan jiwa dan ketinggian kerohanian.FAKTACiri penyakit mental hipomania
Biologi (jasad): Tidak ada keperluan untuk tidur, kadang kala kekurangan selera makan.
Psikologi: Terlalu seronok, tersangat riang, sangat yakin, percaya diri hebat.
Sosial: Perancangan strategi untuk menjadi kaya, membaiki masyarakat, menguasai negara atau dunia.
Spiritual: Percaya dirinya hebat di sisi Tuhan.
PENULIS ialah pakar psikiatri dan boleh dihubungi pada wanitajim0@yahoo.com atau www.jendelahikmah05.blogspot.com

CD Kasih Aceh yang menggambarkan pasca tsunami dan misi kemanusiaan JIM yang berterusan di Aceh, Indonesia dijual pada harga RM20. Mereka berminat hubungi 03-41089669

Saturday, July 02, 2005

Jendela Hikmah: Perkahwinan jadi benteng penyakit jangkitan seksual

Oleh Dr Danial Zainal Abidin

NABI Muhammad SAW bersabda bermaksud: "Wahai Muhajirin, lima bala akan ditimpakan ke atasmu dan aku berdoa agar kamu tidak ada ketika bala ini menimpa... Satu antaranya adalah, apabila zina zahir dalam masyarakat secara terang-terangan, wabak yang dahsyat dan penyakit yang belum pernah menjangkitimu akan menyerangmu ketika itu." (Hadis riwayat Ibn Majah, al-Baihaqi dan al-Bazzar).

Pada hari ini, penyakit jangkitan seksual kerap menjangkiti individu melalui hubungan seks rambang. Kira-kira 20 jenis penyakit dari kumpulan ini dikenal pasti dan paling berbahaya adalah Aids. Di Amerika Syarikat ia menjangkiti 13 juta orang setahun dan kebanyakannya adalah wanita. Antara komplikasi yang timbul daripada penyakit ini adalah mengandung di luar rahim, barah, kemandulan, sakit jantung, infeksi dan sakit puan. Mengikut Institut Alahan dan Penyakit Berjangkit Kebangsaan (NIAID) di Amerika, jumlah kes penyakit jangkitan seksual semakin meningkat. Hal ini kerana ramai remaja terbabit dengan hubungan seks tanpa perkahwinan, selain berleluasanya seks bebas dalam masyarakat. (Rujuk NIAID Fact Sheet, An Introduction to Sexually Transmitted Diseases, July 1999)

Zina bukan sekadar hubungan kelamin.

Islam mengutuk segala bentuk perzinaan. Perkara yang boleh membawa kepadanya dianggap buruk dan diharamkan oleh Islam. Allah berfirman bermaksud: “Dan janganlah kamu mendekati zina." (Surah al-Isra, ayat 32). Antara alat yang boleh merangsang syahwat manusia dan kemudian membawanya kepada zina adalah mata. Contohnya, melihat gambar dan menonton filem lucah adalah satu bentuk zina. Justeru, Allah berfirman: "Katakanlah kepada lelaki yang mukmin, (kawallah) penglihatan mereka dan peliharalah alat kelamin mereka!" (Surah an-Nur, ayat 30).
Berdua-duaan membawa risiko Barat bersikap liberal dalam pergaulan lelaki dan perempuan. Mereka menganggap ia cara hidup yang sepatutnya dicontohi orang lain. Namun, perangkaan menunjukkan, cara hidup sedemikian lebih banyak mendatangkan kerosakan daripada kebaikan. Contohnya, mengikut Jabatan Keadilan Amerika, bagi setiap dua minit seorang wanita mengalami gangguan seksual. Pada 1996, 307,000 wanita menjadi mangsa rogol dan serangan seksual di Amerika. Baru-baru ini kajian oleh National Women Study di Amerika menunjukkan kira-kira 683,000 wanita menjadi mangsa rogol setiap tahun di Amerika.Kebanyakan kes itu membabitkan orang yang dikenali, terutama sedang berdua-duaan dan bertemu janji. Justeru, larangan bergaul bebas dan berdua-duaan oleh Islam amat relevan dengan dunia hari ini. Larangan ini mendatangkan banyak kebaikan terutama bagi wanita.

Bahaya seks ketika haid

Islam mengharamkan seks ketika haid. Hukum ini dijelaskan melalui firman-Nya: "Mereka bertanya kepadamu mengenai haid. Katakanlah, haid adalah kotoran. Justeru, hendaklah kamu tidak menyetubuhi wanita ketika haid sehingga mereka suci daripadanya." (Surah al-Baqarah, ayat 222).Mengikut Dr Diana Antoniskis (MD) dari Kumpulan Penyelidikan dan Pendidikan yang beribu pejabat di Oregon, risiko jangkitan kuman HIV meningkat di kalangan wanita yang mengadakan hubungan seks ketika haid atau dengan lelaki yang tidak berkhatan. Persetubuhan pada waktu haid juga boleh mengakibatkan pendarahan teruk ke atas wanita.Kajian Dr Winnifield Cutler dan rakannya dari Institut Athena Bagi Kesihatan Wanita di Chester Springs menunjukkan, wanita yang hampir putus haid atau perimenopausal, yang kerap mengadakan hubungan seks ketika haid sering kali mengalami masalah pendarahan yang teruk daripada biasa. Kebiasaannya kes seperti ini akhirnya terpaksa menjalani pembedahan berisiko tinggi untuk membuang rahim atau hysterectomy dan ovari atau ovariectomy. Penemuan ini dilaporkan dalam Journal of Psychosomatic Obstetrics and Gynaecology pada 1996.

Haram homoseks dan lesbian

Nabi Muhammad bersabda: "Perkara yang paling aku takuti menimpa ke atasmu adalah perbuatan kaum Lut. Dilaknati mereka yang melakukan perbuatan seumpama kaum Lut." (Hadis riwayat Ibn Majah, at-Tirmizi dan al-Hakim). Kaum Lut dihancurkan Allah disebabkan mereka tenggelam dengan perlakuan homoseks di kota Sodom.

Islam galakkan perkahwinan Berhubung perkara ini Nabi bersabda: "Barang siapa yang mampu untuk berkahwin tetapi tidak berkahwin maka dia bukan daripada umatku." (Hadis riwayat Tabrani dan Baihaqi). Dalam riwayat lain, Baginda bersabda: "Wahai anak muda, berkahwinlah. Sesiapa yang mampu, berkahwinlah kerana ia lebih memelihara mata dan menjaga faraj. Sesiapa yang tidak mampu untuk berkahwin hendaklah dia berpuasa kerana puasa adalah penahan (daripada gelojak nafsu)." (Hadis riwayat Bukhari).

Ciri-ciri suami isteri

Nabi Muhammad bersabda, berhubung dengan kriteria pemilihan isteri, yang bermaksud: "Pilihlah yang mempunyai kebaikan agama, akan selamatlah kamu." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Baginda juga tidak melupakan kriteria dalam pemilihan suami, berdasarkan sabda Baginda: "Jika yang datang meminang anak perempuanmu seorang yang kamu redai agama dan akhlaknya, maka terimalah dan kahwinkanlah dia dengan anakmu." (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Wajib mandi selepas hubungan seks

Kebersihan diri amat dipentingkan oleh Islam. Umat Islam diwajibkan mandi selepas mengadakan hubungan seks antara suami isteri, walaupun tanpa mengeluarkan air mani. Hal ini seperti sabda Rasulullah: “Apabila kemaluan bertemu dengan kemaluan, wajiblah mandi." (Hadis riwayat at-Tirmizi). Dalam riwayat lain Nabi bersabda: "Walaupun jika tidak mengeluarkan air mani." (Hadis riwayat Muslim dan Ahmad) Jika air mani keluar tanpa hubungan seks (sebagai contoh melalui mimpi), mandi tetap diwajibkan.

Mengikut pakar perubatan dari Institut Teknologi Penjagaan Kesihatan di Washington untuk mencegah penyakit jangkitan seksual daripada merebak, hubungan seks perlulah dilakukan hanya dengan mereka yang dipercayai dan tidak dilakukan secara bebas. Menjaga kebersihan diri sebelum dan selepas mengadakan hubungan seks seperti segera membasuh anggota sulit selepas mengadakan persetubuhan juga penting. Malah, pakar dari institut ini menggalakkan seseorang mandi secara sempurna selepas mengadakan hubungan seks sebagai langkah pencegahan daripada serangan penyakit. (Rujuk The Institute for Technology in Health Care, Safer Sex: Reduce Your Risk Of Disease, After-Sex Hygiene, Washington, 2001).

PENULIS ialah pengamal perubatan persendirian dan motivasi boleh dihubungi pada wanitajim0@yahoo.com.