Saturday, March 03, 2007

Cabaran bina keluarga bahagia

Jendela Hikmah: Cabaran bina keluarga bahagia
Oleh Siti Marhamah Abdul Wahid
Pemikiran kebendaan, antiilmu agama ancaman utama masyarakat

APABILA media mendedahkan kejadian menyayat hati yang berlaku dalam institusi keluarga, ia mengundang kejutan dan rasa sedih. Apakah gerangan yang berlaku kepada institusi keluarga hari ini?

Kenapa berlaku jenayah seperti membunuh, mendera dan buang bayi dalam menghadapi konflik yang melanda sedangkan banyak cara lain boleh diguna pakai bagi menyelesaikan masalah dihadapi.

Ibu bapa yang sepatutnya menjaga dan melindungi anak juga sudah tidak boleh dipercayai apabila ada setengah mereka sanggup mencederakan anak sendiri. Mereka menjadi mangsa kezaliman ibu bapa yang hilang rasa kemanusiaan dan tanggungjawab.

Fenomena ini mungkin berpunca akibat dominannya pemikiran ‘kebendaan’ yang melanda masyarakat hari ini. Pemikiran kebendaan boleh menyebabkan manusia hilang rasa tanggungjawab, kemanusiaan dan kasih sayang hatta kepada zuriat sendiri.

Pemikiran kebendaan bersifat antiilmu, berpaksikan hawa nafsu dan prasangka, sering didorong oleh desakan luaran jangka pendek di dalam budaya dan sosioekonomi keluarga itu.

Pemikiran sebegini boleh menjadi punca lahirnya pemimpin keluarga rakus jiwanya yang hanya berusaha memenuhi keperluan naluri manusia hinggakan hilang komitmen kepemimpinan keluarga sebenarnya.

Mengikut Islam, puncanya juga disebabkan kebanyakan manusia meletak agama ke tepi demi tarikan segala bentuk harta benda yang mereka miliki atau hanya menumpukan kepada dunia dan mengabaikan hari akhirat.

Mereka tertipu dengan ‘kecantikan dan keindahan’ wajah kehidupan dunia ini, sehingga gagal untuk melaksanakan amanah. Mereka menggunakan seluruh hidup untuk maju di dunia saja.

Salah faham ini dijelaskan di dalam ayat Al-Quran, yang bermaksud: “Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, daripada emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang ternak serta kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga). (Surah Ali-Imran, ayat 14)

Firman Allah yang bermaksud: “Mereka hanya mengetahui perkara yang zahir nyata daripada kehidupan dunia, dan mereka tidak pernah ingat hendak mengambil tahu mengenai hari akhirat.” (Surah Ar-Ruum, ayat 7)

Keluarga Muslim seolah-olah hilang pedoman atau contoh yang boleh dijadikan teladan sedangkan al-Quran dan sunnah sewajarnya menjadi panduan dan pegangan mereka.

Sunnah pembinaan keluarga muslim yang digariskan oleh Rasulullah SAW ialah berasaskan agama. Ini dijelaskan dari awal pemilihan calon suami atau isteri lagi.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “Dinikahi wanita itu kerana hartanya, kecantikannya dan agamanya, pilihlah berdasarkan agamanya kerana ia dapat memelihara diri kamu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah SAW menekankan pentingnya pemilihan calon suami atau isteri berasaskan agama kerana dengannya menjamin keutuhan keluarga. Agama memandu Muslim ke arah manakah tujuan pembinaan keluarga itu.

Agama juga menjadi pendinding yang mengawal keluarga daripada perkara yang menyimpang atau gelincir daripada jalan yang lurus.

Rasulullah mencela mereka yang membuat pilihan tidak berdasarkan agama seperti maksud sabda Baginda: “Sesiapa yang mengahwini isteri kerana kedudukannya, tiadalah yang Allah tambah kecuali kehinaan, sesiapa yang menikahi isteri kerana hartanya, tiada yang ditambah oleh Allah kecuali kefakiran, tetapi sesiapa yang berkahwin kerana ingin menundukkan pandangannya, menjaga kehormatannya, atau menghubungkan silaturahim, Allah akan memberkati keduanya.” (Riwayat Tabrani)

Pembinaan keluarga bahagia boleh diukur berdasarkan sebanyak manakah keluarga itu dapat mengamalkan sunnah atau contoh amalan dalam kehidupan berumahtangga seperti dilakukan Rasulullah SAW.

Rasulullah adalah bapa yang sangat bijak menyantuni ahli keluarganya dan sebagai pemimpin negara, Baginda pernah membeli dan membawa barang keperluan rumah tangga dari pasar.

Baginda turut membantu isterinya di dapur, menjahit sendiri pakaiannya yang koyak. Bahkan Baginda bapa yang sangat penyayang. Baginda ada masa bermain bersama cucunya yang masih kecil; Hasan dan Husin. Baginda juga bergurau senda bersama isterinya, pernah berlumba lari dengan Aisyah di mana sekali Aisyah menang dan sekali lagi kalah.

Rumah tangga tidak terlepas daripada masalah dan konflik. Rasulullah juga mengalami konflik rumah tangga.

Selepas kerasulannya, kehidupan Rasulullah bertukar daripada dilimpahi kemewahan, kebahagiaan dan ketenangan menjadi miskin, penuh penderitaan bahkan tergugat ketenangan kerana ancaman dan pemulauan.

Namun sokongan isterinya, Khadijah dan ahli keluarga terdekat tidak pernah tergugat bahkan menjadi penyokong utama Baginda dalam setiap keadaan.

Baginda pernah berhadapan dengan kerenah isteri yang meminta nafkah lebih sehingga terpaksa meninggalkan mereka beberapa ketika sehingga turun keterangan Allah mengenai teguran terhadap tingkah laku isteri Baginda.

Baginda juga pernah menghadapi cabaran getir ketika isterinya, Aisyah difitnah berlaku curang oleh golongan munafik sehingga akhirnya Allah memberi keterangan terhadap peristiwa berlaku.

Begitu juga Rasululah pernah menghadapi konflik apabila berlaku persengketaan dan cemburu di antara isterinya, menangis penuh duka ketika menghadapi kematian anakanda dikasihinya Ibrahim, ketika sudah mula pandai berinteraksi.

Semuanya adalah teladan yang wajar dijadikan contoh dalam melayari bahtera keluarga bahagia. Masyarakat hari ini perlu meningkatkan pengetahuan sama ada melalui pembacaan buku sirah Nabi dan mendengar pengajian agama.

Kebijaksanaan pasangan suami isteri, ibu dan bapa meningkatkan ilmu dan pengetahuan mengenai sunnah serta sirah Rasulullah sudah tentu dapat dijadikan panduan menangani masalah yang berkemungkinan berlaku dalam rumah tangga. Penghayatan pasti dapat digarap suami isteri yang suka menambah ilmu untuk menghadapi cabaran hidup berumah tangga.

Penulis Ahli Jawatankuasa Pusat Wanita JIM yang boleh dihubungi melalui e-mel, wanitajim0@yahoo.com

No comments: