Friday, May 23, 2008

Anugerah memimpin berdosa jika dipersia

Oleh Normah Abdul Aziz

PILIHAN Raya Umum ke-12 dan tarikh 8 Mac 2008 masih segar dalam ingatan rakyat Malaysia. Tarikh itu membawa banyak perubahan kepada sebilangan orang. Misalnya dulu dikenali sebagai pemimpin, kini tidak lagi dan yang dulunya rakyat biasa kini adalah pemimpin sebagai wakil rakyat. Hakikatnya, gelaran yang dianugerahkan tidak datang dengan tangan kosong sebaliknya berserta tanggungjawab. Sewajarnya, bagi yang dikurniakan jawatan dengan tanggungjawab itu mensyukuri anugerah Allah. Tanda gembira dan bersyukur dengan kemenangan hasil undian rakyat yang memberi kepercayaan ialah mengucapkan terima kasih serta melakukan sujud syukur kepada Yang Esa.

Tumpuan kini ialah memenuhi janji diberi serta membuktikan bahawa anda adalah orang yang selayaknya menjawat jawatan itu kerana memang bersungguh-sungguh bersama pemimpin lain membangunkan agama, bangsa dan negara. Sememangnya semua Muslim mempunyai tanggungjawab dan amanah daripada Allah, tetapi sebagai orang yang berusaha mendapat gelaran pemimpin sudah tentu tuntutan itu lebih berat untuk menunaikan amanah rakyat. Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah itu memerintahkan kepada engkau semua supaya engkau semua menunaikan amanah kepada ahlinya.” - (Surah an-Nisa’, ayat 58)

Akibat daripada tidak menjaga amanah sudah diingatkan Rasulullah SAW dalam hadis daripada Abu Maryam Al Azdi, beliau berkata kepada seorang khalifah Muawiyah: “Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Barang siapa yang diserah oleh Allah akan sesuatu kekuasaan daripada beberapa urusan pemerintahan kaum Muslimin, kemudian orang itu menutup diri, tidak memperhatikan perihal hajat, kepentingan atau kefakiran orang yang di bawah kekuasaannya, maka Allah juga akan menutup diri iaitu tidak memperhatikan perihal hajat, kepentingan atau kefakirannya sendiri pada hari kiamat.” Rasulullah SAW mengingatkan Abu Dzar Al-Ghifiri dengan sabdanya yang bermaksud: “Sesungguhnya kepemimpinan itu adalah suatu amanah, pada hari kiamat ia adalah kehinaan dan penyesalan kecuali bagi mereka yang menunaikan amanahnya dengan sempurna seperti yang dipertanggungjawabkan.”

Itu antara beberapa pesanan supaya amanah dijaga dan dilaksanakan dengan baik. Ia adalah amanah yang seandainya tidak ditunaikan akan menjadi penyesalan di akhirat kelak. Sebaliknya jika kepemimpinan itu dijaga dengan baik, maka ia akan benar-benar menjadi anugerah. Anugerah yang harganya terlalu besar, boleh dinikmati kesannya daripada kehidupan di dunia hingga akhirat.

Daripada ’Auf bin Malik, katanya: “Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Pemimpin pilihan di antara engkau ialah orang yang engkau mencintai mereka dan mereka pun mencintai kamu semua, juga yang engkau mendoakan kebajikan untuk mereka dan mereka mendoakan kebaikan untuk kamu semua.” Hadis lain pula menegaskan bahawa kepemimpinan itu satu daripada faktor yang menggolongkan seorang individu itu layak mendiami syurga.


Daripada ’Iyadh bin Himar katanya: “Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Ahli syurga itu ada tiga macam, iaitu orang yang mempunyai kekuasaan pemerintahan yang berlaku adil dan dikurnia taufik iaitu pertolongan oleh Allah untuk melaksanakan perintahnya dan menjauhi larangannya, juga seorang yang berhati kasih sayang, lemah lembut kepada semua kerabatnya dan juga kepada sesama muslimnya, dan pula seorang
yang menahan diri daripada meminta-minta dan berusaha untuk tidak meminta-minta, sedangkan ia mempunyai keluarga yang banyak dan dalam keadaan miskin.”

Hadis ini menjelaskan bahawa pemimpin yang melaksanakan tugas kepimpinannya dengan baik maka menjadikan dirinya calon yang layak memasuki syurga Allah. Oleh itu sesungguhnya kepimpinan itu diiringi tanggungjawab besar membawa amanah yang sudah disanggupi. Jika amanah itu dilaksanakan dengan baik maka ia menjadi anugerah manakala jika tidak dijaga dan diabaikan, maka ia akan menjadi penyesalan dan kehinaan.

Penulis ialah seorang guru dan ahli wanita JIM Kuala Lumpur yang boleh dihubungi di emel wanitajim0@yahoo.com

5 comments:

Anonymous said...

What I did find in my research is that there is
another. But even though everything seems to be clumped under the term "acne", there are actually different forms and degrees of acne.
Unfortunately, Benza - Clin may not work for people who have regional or ulcerative colitis.


Check out my webpage :: exposed skin care

yanmaneee said...

curry 6
yeezy shoes
nike sneakers for women
jordan shoes
yeezy shoes
valentino shoes
lebron 10
nike air max 97
golden gooses
goyard

Unknown said...

read blog have a peek at this web-site helpful resources resource over here

Unknown said...

n0d30f1j83 m2k89d0r12 y2o95t3f02 u2g17l1a14 r0d85y9q74 e4m40h0k23

readoa said...

y7l63u5b24 p6p16e5q93 i4l42l6f80 e8a30m4y27 t5w54u6t07 f8a93v6h75